ZBIRKE NALOG ZA PREDŠOLSKE OTROKE – DA, TODA KAKŠNE?

Kaj imajo skupnega pošta, večje trgovine s prehrano in knjigarne? Povsod po nizkih cenah prodajajo množico zbirk nalog za predšolske otroke. Prepoznaš jih po kričavosti, vsaka druga obljublja bleščice ali vsaj 50 nalepk, po spolu so strogo deljene – za dečke vitezi, za deklice princese – in oblikovno docela nekakovostne. Pravim: zbirke nalog za predšolske otroke – da, toda kakšne? Takšne, da podprejo otrokov razvoj in okus za estetiko.

ZAKAJ NAJ PREDŠOLSKI OTROK REŠUJE ZBIRKE NALOG?

Ni mu jih treba. Ne vidim jih kot nujno aktivnost, vse spodaj našteto lahko namreč otrok doseže tudi z drugimi, nepapirnatimi dejavnostmi. Toda nekateri otroci bodo zbirke nalog zlahka sprejeli, ker se jim bodo zdele blazno zabavne, zakaj torej ne?

Svojega sina sem k zbirkam nalog usmerila bolj načrtno, saj se že v predšolskem obdobju kaže, da ima več izzivov na področju pozornosti in grafomotorike. Vse to se bo skozi bodoče šolsko delo lahko izkazalo za večjo ali manjšo nadlogo, zato se mi zdi vredno, da ga v obliki igre že v predšolskem času povabim h kakovostnim zbirkam nalog. Pa ni šlo tako zlahka …

Otrok ob reševanju podobnih nalog krepi:

  • pozornost
  • grafomotoriko
  • organizacijo dela ob mizi
  • držo telesa in prijem pisala
  • vztrajnost/dokončanje zadane naloge
  • razumevanje navodil
  • orientacijo na listu papirja idr.

Ob tem doživlja uspeh, hitro pa lahko prepoznamo, katere naloge so mu težje in ga pri njih podpremo. Vse to je priprava na šolo, za katero boste sicer rekli, da tako ali tako pride še na vrsto, izkušnje staršev in učiteljev pa pravijo, da 1. razred devetletke že dolgo ni več zgolj ‘risanje ravnih črt in vijug’, temveč čisto zaresno opismenjevanje (o tem in drugem sem pisala v objavi ZAKAJ ODLOŽITI VPIS OTROKA V 1. RAZRED?). Kako mu sledi otrok, ki ima ob tem več težav, si težje predstavljam.

NAČINI REŠEVANJA ZBIRK NALOG

Morda otrok sam prevzame pobudo in naloge že zgodaj rešuje brez pomoči odraslega, več verjetnosti pa je, da bo ob tem še potreboval vodenje. S tem ga lahko naučite tudi, kako se pripraviti na poznejše šolsko delo.

Idealno bi bilo, da bi otrok take zbirke reševal ob pospravljeni mizi. A če otrok položaja pri mizi še ne zmore dolgo vzdrževati, ker ga ta utruja in mu pozornost hitreje upade, potem je vredno ugotoviti, kako se otrok lažje zbere, kateri položaj telesa in prostor mu ob tem ugajata.

Primer: Sin take naloge najraje rešuje pred spanjem, v postelji. Pod zbirko nalog podloži večjo knjigo, včasih mu vse to pridrži odrasli, on pa piše/riše.

Idealno pisalo za mlajšega otroka je flomaster, saj z njim najlažje pušča sled na listu. Če je že spreten z barvicami ali svinčniki (ne trga podlage, sled ni prerahla), potem naj ob reševanju nalog poskrbi še za ošiljenost pisala. Ta so lahko tudi del spodbude za reševanje nalog.

Primer: Sin se zelo zabava, ko izbira primerno barvo in debelino flomastra za črte v labirintu ipd.

Pri izbiri posameznih nalog otroku pustimo razmeroma prosto pot.

Primer: Sin je pri 4,5 leta reševal samo labirinte, prepoznaval razlike in sence, izogibal pa se je pobarvankam in težjim nalogam. Leto pozneje občasno že želi reševati naloge, kjer se slika pokaže, ko povežeš ustrezne številke, občasno kaj pobarva, večje ploskve in barvanje glede na številke pa še zmeraj preskoči.

Če reševanje teh nalog v družinski vsakdan vpeljemo zaradi treninga raznih veščin, manj pa zaradi golega kratkočasenja, potem je otroka smiselno dodatno spodbuditi k vztrajanju.

Primer: Sinu sem vnaprej izbrala 4 naloge in strani označila z oštevilčenimi barvnimi lističi. Tako je dobil kontrolo in vpogled, koliko nalog je do cilja, ter sproti opazoval, kaj je že opravil. Med temi nalogami sem namenoma izbrala vsaj 2 lažji, taki, ki bi ju tudi sicer izbral sam, in ju pomešala z dvema težjima, ob katerih bi hitreje obupal ali se ju sploh ne bi lotil.

Otrok tako doseže več in z manj frustracije, ob tem pa že ugotavlja, da vseh nalog ne izbira po liniji najmanjšega odpora, temveč se potrudi tudi za zahtevnejše ali od zunaj določene (namig: velik del šolskih nalog temelji prav na tem principu).

PRI IZBIRI ZBIRK NALOG ZA PREDŠOLSKE OTROKE BODITE IZBIRČNI!

Pomembno je, da izberemo kakovostno zbirko nalog. Ta ne potrebuje nalepk in vseh mogočih inovativnih poti reševanja, ki jih tudi primerno dodatno plačate, temveč smo pozorni, da so naloge:

  • natisnjene na kakovosten papir, na katerem pisalo zlahka pusti sled in se ta ne packa
  • je podlaga nalog bela ali vsaj enobarvna
  • so strani čim manj natrpane z besedilom in ilustracijami (ideal: ena do dve nalogi na A4-stran)
  • lično ilustrirane
  • po zahtevnosti primerne otrokovim zmožnostim, ne pa samo starosti (če na platnici piše 4+, to še ne pomeni, da bo naloge neki 4-letnik dejansko zmogel)

Otroka bodo spodbudile naloge, ki so tematsko povezane z njegovimi zanimanji, niso pa omejujoče glede na spol.

Primer: Sin je sprva veliko lažje zagrabil naloge Vozila, ker je ta v nekem obdobju oboževal, zbirko Kmetija pa sem kupila kljub njegovi ignoranci do vsega živalskega, ravno zato, da bi se prilagodil manj ljubim motivom (namig: v šoli otroci ne rešujejo le nalog, ki jih zanimajo, šment).

PRIMERI IZNAJDLJIVE UPORABE ZBIRK NALOG

  • v avtu med dolgo vožnjo (otroku zagotovite ravno podlago – lahko je knjiga ali pladenj -, po potrebi iztrgajte strani, da pridobite prostor, uporabi naj flomaster in ne pisala z ostro konico)
  • v restavraciji, medtem ko čakate na postrežbo (mnogo boljša izbira kot telefon)
  • pri zdravniku ali kjerkoli je dolgčas in otrok čaka in čaka (in postaja temu primerno nerazpoložen)
  • pred spanjem v postelji (reševanje umirja in poveže s staršem)
  • kot darilo otroku – cenovno ugodno in koristno

Predstavljene zbirke nalog za predšolske otroke, ki jih ocenjujem kot primerne, so:

100 zabavnih nalog, Kmetija in Vozila (Založba Grahovac, d. o. o., 2017, 96 str.)

Caillou, Predšolske vaje (Toggolino – več podatkov žal nimam)

Zanima me, ali ti je ta objava povedala kaj novega ali koristnega? Odzovi se v komentarjih na blogu, Facebooku ali Instagramu.


Zbirke naloge komentiram kot profesorica slovenščine in glede na to, kar sem o podobnih dejavnostih izvedela od specialnih pedagogov. Če sem ob tem zagrešila kakšno vsebinsko netočnost, me, prosim, obvesti na nina.presern@guest.arnes.si.

Dodaj odgovor