Odkar imamo doma in na poti slikovni tedenski in dnevni urnik, je s skoraj 5-letnikom res lažje sodelovati! Pa to ni ultimativna rešitev za vsakogar. Je le spodbudno sporočilo za tiste, ki bi se česa podobnega radi lotili in za to potrebujete izkušnjo matere, ki prizna, da vsaka fora, ki jo najdeš na spletu in naj bi tvojega otroka pripravila do ne vem česa, ne deluje, nekaterim pa vseeno uspe. Zato slikovni urnik predšolarja – toda kako?
Za izdelavo slikovnega urnika me je navdušila sinova vzgojiteljica v vrtcu, specialna pedagoginja, ki uporabo podobnega slikovnega gradiva priporoča slehernemu otroku. Še posebej poudarja, kako slikovni urnik izboljša vsakdan otroka z vedenjskimi in čustvenimi težavami (motnja pozornosti, hiperaktivnost, spektroavtistična motnja, govorno-jezikovna motnja …).
Na spletu mrgoli podobnih slikovnih urnikov za otroke. V google vpiši ‘kids picture daily routine’, ‘daily’ po želji spremeni v ‘sleep’ ali ‘week’ in dobil boš goro (ne)uporabnega. A želela sem preprost, individualiziran urnik v slovenskem jeziku, zato sem raje sama izdelala sinu prilagojeno verzijo – tedensko in dnevno.
MATERIAL ZA IZDELAVO:
- škarje
- navaden papir A4
- pisala (flomastri, barvice, svinčnik)
- folija za plastificiranje
- plastifikator
- ježki za nalepit (namig za prihranek: ježka razpoloviš, glej fotke)
TEDENSKI URNIK
Najprej sem izdelala tabelo z dnevi v tednu, saj so sina začeli zelo zanimati. Predvsem ga je zanimala ločitev na delovni teden in vikend, zato sem vikend obarvala drugače. Sprva je s kljukico samo označeval dan in se tako orientiral v tednu. Dneve v tednu zdaj obvlada brez tabele. Na tedenskem urniku lahko v posameznemu dnevu razporeja do 3 dejavnosti, recimo tiste, ki jih ne počne vsakodnevno: obisk bazena, knjižnice, trgovine, igranje računalniških igric ipd.
DNEVNI URNIK
Pozneje sem izdelala tabelo s 5 praznimi polji. Predstavlja en dan ali le del dneva, na primer dopoldne/popoldne. Mi jo uporabimo po potrebi, predvsem med vikendom, ko je struktura dneva drugačna kot tista med tednom, pogosto bolj dinamična, otroku manj jasna.
KATERE DEJAVNOSTI NARISATI?
To je odločitev posamezne družine, prilagojena otrokovim navadam in potrebam. Meni se je zdelo bistveno, da na krogce pomešam otroku ljube aktivnosti (bazen, igra, obisk, računalniške igrice …), te z veseljem nalepi kar sam, ter ne tako priljubljene stvari, kot so pospravljanje, striženje nohtov, tuširanje, samostojna igra …
Posebnost našega urnika, morda ne tako jasna zunanjemu opazovalcu, sta dva različna simbola za igro: avto simbolizira sinovo igro z drugim, večinoma odraslim (to je njegova najljubša dejavnost sploh), krogec s kockami, z avtomobilčkom in s fantkom pa predstavlja t. i. samostojno igro, za katero potrebuje sin precej več spodbude. O tem pisala v matigovoru “Mami, igraj se z mano!”.
JE TAMALEMU URNIK VŠEČ?
Ja, zelo, in zato ga upam predstaviti tako suvereno! Sin podoben urnik z drugačnimi simboli redno uporablja v vrtcu, zato je koncept že prej dobro poznal. Pred uporabo domačega urnika sem mu predstavila posamezne simbole (moje risarske spretnosti niso vrhunske, a podobe funkcionirajo brez težav) in način uporabe.
Kakšen dan na urnik povsem pozabimo, kakšen dan pa z njim lažje umirimo težavnejše situacije. Kadar otrok pobezlja, prav s slikovnim urnikom občuti mirnejše resetiranje – kot bi njegovi možgani spet dobili predstavo o tem, kaj je hočeš nočeš treba početi in kaj je mogoče izbrati povsem po lastni želji.
Tedenski urnik visi na steni v jedilnici, dnevnega prenašamo naokoli. Pospravimo ga v nahrbtnik, kadar gremo na izlet, potovanje ali daljši obisk. Sestavimo ga skupaj, večinoma kar med vožnjo do cilja. Tako si sin lažje ustvari okvirne predstave o dogodkih, ki sledijo, kar pozitivno vpliva na njegovo sodelovanje, samostojnost in pomirjenost z dnevom.
KAJ TOČNO KREPIMO S SLIKOVNIM URNIKOM?
- otrok se lažje orientira v tednu in dnevu, kar zvišuje njegov občutek varnosti
- otrok soodloča o tednu/dnevu in s tem pridobi več samozavesti, občutka pomembnosti v družini in samostojnosti
- spodbuda za neko, predvsem otroku neljubo dejavnost (npr. pranje las), je s slikovnim urnikom zunanja in objektivnejša kot materin še tako umirjen: “Danes si boš opral lase.”, zato je lahko otrokov odziv na slikovni urnik mirnejši
- kratkoročno je otrok z urnikom za neka dejanja res motiviran zunanje, dolgoročno pa sličice ponotranji in brez urnika ve, kdaj je treba pospraviti, k mizi, v posteljo ipd.
- otrok ima odličen pregled nad dejavnostmi, ki naj bi se jih lotil; potem ko jih opravi, jih z urnika odstrani, in tako vidi, kaj je že opravil (občutek uspeha) in česa še ni (motivacija)
- urnik spodbuja vrstni red dejanj po tehniki ‘ko … bo’, recimo: “Ko se vrneš z dvorišča, greš pod tuš.”
Gre za uporabno predšolsko obliko razporejanja časa, v kateri delno še sodelujemo starši, vse pogosteje pa bo o tem odločal otrok. Takšne veščine mu bodo še kako koristile kot šolarju in zaposlenemu, se strinjaš?